Na tomto webu jsou uloženy "záložní kopie" některých mých vybraných textů. Většinu najdete v originále na www.akciecz.com či www.vrchol.net.

neděle 28. března 2010

Firma Hýsek a makléři: Obchodování s akciemi a makléři

Firma Hýsek je vidět a tak mi začínají volat makléřské firmy a nabízejí mi své služby.

Představují si spolupráci tak, že je budu doporučovat stávajícím i budoucím klientům a že budeme, pokud možno, provádět všechny obchody "přez ně". A nabízejí mi za to peníze.

Jedna firma mi dokonce nabídla, že si mám sám určit částku, kterou mi mají zaplatit. Zní to lákavě že?

Tak proč jsem to nepřijal?

Z několika důvodů.

Jde především o to, že svým klientů chci poskytovat ty nejlepší možné služby. Pokud začínám spolupracovat s novým klientem, nastávají tři možné varianty:
  1. Klient má již zřízený účet u obchodníka s CP a je s ním spokojený a nemá důvod měnit.
  2. Účet ještě nemá založený, ale obchodníka má již vybraného. Buď si jej vybral sám a nebo mu byl někým doporučen.
  3. Očekává, že mu obchodníka buď sám doporučím a nebo rovnou vyberu.
V zásadě jde pouze o to, přes čí internetovou aplikaci budeme akcie nakupovat a kdo vydělá na poplatcích. Jiné služby ani od makléřů neočekávám.

Při doporučení vycházím z vlastních zkušeností. Sám mám mnohaletou osobní zkušenost se čtyřmi obchodníky s CP a přes všechny jsem obchodoval a investoval. Se dvěma z nich jsem byl velmi nespokojen, s jedním mám neutrální zkušenost a pouze s jedním jsem celkem spokojený. S čistým svědomím jsem tedy, v tento okamžik, schopen svým klientům doporučit pouze jediného obchodníka s CP. A nebudu ho zde jmenovat.

Proč tedy nevyzkoušet další obchodníky?

Bohužel si nejsem jistý, že budou poskytovat lepší služby. Nemám na ně žádné lepší reference než na stávající.

Pro názornost vám popíši jeden telefonát s paní obchodnicí, která mi nabízela spolupráci. Během relativně dlouhého telefonátu jsme se dostali i ke strategii a taktice. Paní jsem jasně řekl, že většinu investic, které provádíme, jsou střednědobé až dlouhodobé a tedy trvají měsíce až léta. Paní mě však začala přesvědčovat, že by bylo lepší dělat operace krátkodobé a tedy "točit" peníze mnohem rychleji.

Bylo mi celkem jasné, kam směřuje. Hlavním motivem jsou ony poplatky. Ideální klient makléřské firmy je ten, který neustále obchoduje "tam a zpět" a generuje tak poplatky. Ani tak mnoho nevadí, že klient nakonec nic nevydělá.

Čím déle jsem paní poslouchal, tím více jsem měl pocit, že:
  • Obchodování a investování vlastně vůbec nerozumí.
  • Klient není na prvním místě.
Vypadá to tedy, že zůstaneme u stávajícího obchodníka (respektive jeho internetové aplikace). Nebudu přeci někomu doporučovat firmu, o které nejsem přesvědčený, že nabízí lepší služby a to i přes to, že je ochotna mi za to zaplatit.