Na tomto webu jsou uloženy "záložní kopie" některých mých vybraných textů. Většinu najdete v originále na www.akciecz.com či www.vrchol.net.

pátek 9. dubna 2010

3M: Média, makléři a mystifikace

Nemáte pocit, že zprávy z burzy jsou často zmatečné nebo přímo zavádějící? Vezměme si takovou typickou zprávu: "Na burzu dorazila špatná nálada, investoři vyprodávali akcie většiny firem!". Jeden neznalý podstaty by si myslel, že o akcie dnes nebyl zájem a všichni prodávali.

Co to je za nesmysl?! Všichni prodávali?!
Není to snad tak, že každá jedna zobchodovaná akcie musí mít svého prodávajícího i svého kupce?

Pokud se zobchoduje za jeden den např. 100 miliónů akcií, tak to znamená, že investoři nakoupili 100 miliónů akcií a současně prodali 100 miliónů akcií. Nic víc, nic míň. Akcie se přece neztrácejí! Dovolím si tedy tvrdit, že výše uvedená zpráva "z burzy"je nesmyslná, respektive zavádějící. Stačí napsat, burza šla nahoru a o kolik nebo burza šla dolů a o tolik.

Otázka je, proč to oni profesionálové takto píší? Je to tím, že jsou nevzdělaní nebo je to tím, že nás záměrně mystifikují a snaží se veřejnost strhnout k aktivnímu obchodování (Kupujte! Prodávejte!)?? Na tom oni samozřejmě profitují (poplatky!).
Odpovězte si sami.

Jediné, co mne zajímá je, zda šla burza nahoru, či dolu a o kolik. Pokud šla nahoru, tak to vypadá, že kupci byli více lační a prodávající se drželi zpět. Pokud šla dolu, tak si myslím, že zpět se drželi kupující a prodávající "tlačili na pilu více". Toť vše.

Další zásadní věc je, jaký objem akcií se za den zobchodoval, ale to už je zase další téma.

Média mají na burzovní veřejnost značný vliv. My investoři bychom měli jejich argumentaci důkladně prověřovat!

Jan Hýsek